torsdag 5. juli 2012

Drømmedager

Altså, nå har jeg hatt noen av de koseligste dagene på leenge. For det første har jeg vært på besøk hos en meget søt og hyggelig dame, for det andre har jeg vært på tidenes loppetur, og for det tredje er sommeren innom og løfter humøret enda noen hakk.

For å ta besøket først. Jeg var så heldig å få lov til å kjøpe to av Wilhelmines vatt-skatter. Og ettersom hun bor i nabobyen, tok vi utvekslingen over en kaffeslaberas hjemme hos henne. Maken til koselig dame skal man lete lenge etter. Vi hadde så mye å snakke om at vi nesten ikke rakk å snakke ferdig om en ting før vi måtte hoppe videre til neste. Og jeg fikk attpåtil servert de deiligste scones, vafler, te og kaffe. Jeg fikk også hilst på stort sett resten av Wilhelminefamilien. Fine de og :-) Wilhelmine, jeg kommer gjerne igjen, og da kan det hende jeg klarer meg uten eskorte ut av byen ;-)

Jeg knipset flere bilder hjemme hos Wilhelmine, men jeg er dessverre en dårlig fotograf, så kun disse slipper gjennom nåløyet denne gangen:

Alt dette smakte helt nydelig. Kunne ønske jeg hadde en sånn scone foran meg akkurat nå...


Fiint skap med finfine ting. Sjekk den arkivskuffen da!

Den herligste skoleplansje. Og sofa. Og vegglampa...


For ikke å snakke om vatt-teppene! Det var mange fine altså. 

Dagen etter Wilhelmine-besøket (svevde enda på en god følelse av hygge) la jeg ut på roadtrip i all ensomhet. Bestemmelsesstedet var Spydeberg, og målet var loppefunn. Da jeg fant frem til førstnevnte, kom sanneligen sistnevnte rekende på den berømte fjøla. Jeg besøkte nemlig stiftelsen Reto's nye store gårdsutsalg på Løken Store. I morgen skal jeg lage et eget innlegg om stedet, men jeg bare MÅ vise alt jeg fant. Jeg snubla også over en gammel skole med brukt og antikk i hele 1. etasje og i alle uthusene (det var mange...). Der gjorde jeg turens storhandel. Her kommer alt i skjønneste forening, også med vattskattene fra Wilhelmine:


Se på lampa!!! Jeg er så innmari glad for at jeg kjøpte denne av mannen med den gamle skolen. Den var ikke billig, men verdt hver krone. En dame fra Mysen har sydd skjermen, og selgeren selv har dreid treet til lampefoten. Det hele ble mekket sammen med stang lagd av en metallarbeider. Da lampa ble lagd gikk skolemannen på yrkesskole. Koselig å vite historien bak lampa :-) Legg merke til den ekstra "skjermen" inni lampa. Pga denne gir lampa det nydeligste stemningslys.


Flaska kommer også fra skolen. Sammen med den bittelille glasskåla. Sistnevne, kunne han fortelle, er ikke kjøkkenredskap, men noe man brukte i utstilling av sko i gamle dager. Man satte den under hælen på skoa, så den så fin og oppstilt ut for kundene. De lange, tynne glassene og glassfatet fant jeg på Løken store. Jeg likte så godt formen på de glassene, og ikke minst fargen på lokkene.


Løken Store hadde også denne skikkelig gammeldagsfine toalettveska å by på.


Nederst her ligger vattskattene, oppå der en herlig gardin i grønnfarger og en boks fra Løken Store. Derfra kommer også den nederste kleshengeren, mens den øverste fikk jeg av fine Wilhelmine. Den har så perfekte fager og er så fin!!

Er det rart jeg er i godt humør eller?? Og nå skal jeg sannelig avslutte kvelden med te og friske jordbær på verandaen. Sommerdagen må nytes så lenge den er her.

6 kommentarer:

ReVinyl sa...

Juhuu! Er det rart jeg gleder meg til å flytte til Østfold, Norges bruktmekka ;)

Selv om jeg akkurat nå, med tredje dagen med flyttelass fra vår lille leilighet lurer på om jeg får plass til noe mer i huset...bare å sende til Fretex da....

Du får ta meg med på sightseeing...hehe.

So long..
Siw

Unknown sa...

ÅÅÅÅ, så mye fint, er det mulig å finne det på en dag;) Toalettvesken er jo så søt da, også lampen må jo bare passe helt perfekt inn hos deg. Ha en fin helg som kommer, jeg har sendt deg mail, klem Wilhelmine

Unknown sa...

...også bare en ting til...når jeg ser det hvite skapet mitt, ser jeg jo bare at jeg må endre litt på stylingen, ser jo ut som jeg driver en interiørbutikk...hi,hi...snakkes da søta

Linnosaurus sa...

Villt fin lampe! Den kan du være bra fornøyd med. Og det skjønner jeg at du er:-D

God julihelg til deg!

Rosetrend sa...

Hei og hopp!

Jeg skjønner hvorfor du er strålende fornøyd! Godt med noen sånne dager som du beskriver. Og så er det alltid gøy at ta med noen ting som man liker skikkelig godt inn i hjemmet sitt.

Ha en fortreffelig helg :)

Med et lekent sinn / With a playful mind sa...

ÅÅ så herlig innlegg!! Wilhelmine er bare så utrolig hyggelig! Nå fikk jeg lyst å dra på bloggtreff igjen!
Så gøy at du fant turen mot spydeberg og ikke minst var innom Kjell! Det må ha vært han. Man kan jo gå der å titte i flere timer! Så gøy at du fant noe på Løken store også. Guri, jeg vil og tilbake dit snat!

Grattis med fin fin fangst!