onsdag 25. august 2010

Danmark rundt

Og da har vi landet trygt i Fredrikstad etter 16 dager med Danmark rundt-ferie. Vi har kost oss til det ytterste, Ole Gabriel med dyreparker, Tevanga-mannen med god mat og drikke, og Tevanga med loppe-shopping. Minstemann Teodor hang med på alt, og var en engel hele veien. Ferien startet på Kokkedal slott ved Limfjorden, og her dumpa vi rett inn i en rosa drøm... eller et rosa mareritt, alt etter hvordan man ser det. Vi syntes det var riktig så koselig. Her gikk det to dager med treretters gourmetmiddag hver kveld.





Bildet under er tatt på stranden ved Fjand. Kuriøse stein/betongbunkere lå strødd bortover stranda. Ole Gabriel poserer noget uvitende mens han er sur og ikke vil bli med til bilen.



Et sted verdt å nevne var kafeen og butikken Savillas. Denne hadde jeg lest om på en blogg for snart et år siden, og nå var den peilet inn på gps'en. Stedet var akkurat så fantastisk som jeg trodde. Her får man kjøpt nytt og gammelt i skjønn forening, samtidig som man kan spise deilig lunsj. Og alt i herlig fargerik stil. Vi spiste tapastallerken med ost og aprikos, filopute fylt med ertekrem, lammeculotte, hellefisk, humus.. etc etc. Sjekk ut hjemmesiden deres: www.savillas.dk



Vi bodde en natt på nydlige Fanø. For 20 år siden var jeg her sammen med foreldrene mine og bodde på Sønderho kro. Nå var det på tide med gjensyn. Sønderho kro er bygd på 1700-tallet (tror jeg), og ligger på øyas sørside i en bitteliten by som selvsagt heter Sønderho. Her finnes de søteste bindingsverkhus, et par spisesteder og en håndfull butikker. Og masse sjarme!

yndige hus med stråtekte tak



Her er noen glimt av frokosten på Sønderho kro. På brettet var det to glass smoothie, to skåler yoghurt naturell med musli og bær, og litt syltetøy. Delikat! Her er det deilig å bo! www.sonderhokro.dk















Den største byen på Fanø heter Nordby. Her ankommer fergen Fenja fra Esbjerg. Her finner man en ganske lang gågate med koselige små butikker og spisesteder. Ett av spisestedene som het Sylvester's hadde de nydeligste lilla utemøbler fra Fermob. De hadde ikke åpnet enda, så jeg fikk knipset et bilde før folk strømmet på. Naboen vår har kjøpt disse i rødt, så vi har fått prøvesitte. De er gode! Og fine!!



På en kro ved fergeleiet i Rørvig på Nordsjælland hang disse superfine lampene til salgs. De er lagd av gamle skåler, boller og stettefat i glass. Dette er sikker lett å fikse selv! De kostet alt fra 600 til 1200 danske.



Vi har også vært i den gamle by i Århus. Fascinerende sted dette, tiden står stille innenfor portene, mens utenfor suser verden videre. De to bildene nedenfor er interiøret fra en hattebutikk som det så ut en gang på 1800-tallet.



Dette er Danmarks minste rådhus. Det befinner seg i Ebeltoft hvor vi leide feriehus den siste uka. Vi regnet bort, var befestet av edderkopper og maur, men koste oss allikevel med dyreparker, akvarium og litt shopping når været tillot det.


Og så var det shoppingen da. Tror jeg må ta det i et eget innlegg jeg... Vi hadde spart penger for å kunne slå oss løs på denne ferien, og vi hadde takboks på bilen!!! Jihaaaa!!! Fortsettelse følger...


2 kommentarer:

Skjerstad sa...

Hei Tevanga :)
Tusen takk for at du vil følge meg :) Nå ble jeg kjempeglad !
Du å du for en ferie dere har vært på :) Jeg elsker Danmark , så koselig der ;)Artig de lampene , hadde vært kult å laget sånne selv :)Hadde ikke vært meg imot å våkne opp på Sønderho kro nei , herlig frokost .)

Blir spennende å se hva du har klart å presse inn i takboksen ;)

Ha en fin dag :)

Tuppelure sa...

Hei! Så mye fint det var å se på bloggen din. Kule kort du har laget.
Jeg legger meg til som følger så får jeg se hva mer som dukker opp hos deg :O)
Ha en fin dag!