torsdag 15. november 2012

Ny stue til jul?

Vi er herved i gang med oppussing av stua. Jippii! Dvs, en midlertidig-oppussing, men dog. For å kunne ta i bruk første etasje til jul måtte vi til pers, og ettersom portemonnéen er passe slunken blir det en "man tager hva man haver" type oppussing. Etter mye studering på sene kvelder kom jeg frem til at stua måtte være belagt med tapetserte papplater over råpanel, og etter å ha sett masse bilder av koselige hjem med malt råpanel på veggene bestemte jeg at nå har vi sittet på gjerdet lenge nok. Tirsdag brettet vi ermene opp. La meg aller først presentere det skrekkelige skue som møter oss hver gang vi åpner ytterdøra og går inn i huset...


Hutre. Men det blir bra til slutt. På bildet under har vi såvidt begynt rivingen. Og sannelig, under alle lag med alskens papp, tapeter, strier og støv lå tørt og (ganske) helt råpanel. Til å være 108 år gammelt har det holdt seg overraskende godt!


Dette er godt, gammelt drittarbeid, men allikevel mange hakk bedre enn å spa ut stubbloftleire. Uansett burde vi nok ha brukt maske, for strien som lå helt underst støvet noe forferdelig og kjentes godt i lungene og nesa.


Voila, alt revet.


Gutta boys fikk herje med togbane på kjøkkengolvet mens mamma'n og pappa'n herjet med brekkjern på stua :-)


Det dukket også opp noen fine tapeter, og av alle var denne den aller heftigste. Dette er stuas eldste tapet, og jeg kunne ønske jeg greide å fange alle de fantastiske fargene med kameraet. Jeg har tatt vare på flere tapetbiter, og tenkte jeg skulle bevare dem i en album.


Planen videre er å finplukke litt her og der, dvs fjerne alt av spiker, strierester og annet gørr, for så å vaske alt godt, og deretter male veggene hvite. Golvet skal også males, uvisst i hvilken farge, men jeg tipper hvit eller lys grå. Å som jeg gleder meg til å få mere boltreplass :-D

2 kommentarer:

24 sa...

spennende :)

gler meg til å følge utviklingen .

Henriette

Datt sa...

Det er førjulsarbeidet sitt det, det der tror jeg blir ganskeså slående lekkert!! :)