mandag 13. desember 2010

Litt ymse aktiviteter på luciadagen

Her går dagene i ett for tiden. Vi er forholdsvis rolige mennesker som har som leveregel at vi helst skal ha litt tid til overs, både for oss selv og hverandre og barna, men disse dagene går virkelig opp i røyk. Eldstemann er heldigvis ferdig med vannkoppene nå, så da venter vi spent på om yngstemann også får skvisa ut noen kopper. Foreløpig skviser han bare ut tenner, så vi får smøre på litt tålmodighet. Bra Eldstemann kom seg i barnehagen nå, etter ei uke hjemme tror jeg han ble litt tullerusk, bare se her...



Jeg tror jeg ble litt tullerusk i går selv... For lee-ee-enge siden kjøpte jeg KK julen, overtent på juleforberedelser som jeg var. Bladet ble nøye lest, og jeg bestemte meg for å teste ALLE ideer det inneholdt. Nå, 1,5 måned senere landet jeg på et litt mer realistisk antall ideer som skulle testes. Altså, èn. I går skulle det altså lages eggehvite-snøkrystaller. Eggehviter pluss melis pluss pittelitt vann = finfin pynt som i tillegg er spiselig. Man kjører alt sammen i en fudprofessor, sprøyter det utover bakepapir i ønsket mønster, drysser med sukker og setter på sølvperler, tørker i 3 dager, og voila, så har man 20 stykk nydelig pynt. Sa oppskrifta ihvertfall. Vet ikke helt hva jeg gjorde jeg, men jeg fikk iallefall 50 stykk. Og da brukte jeg ikke opp alt, så jeg kunne nok ha fått bortimot 60 tenker jeg... Nuvel. Jeg delte guffa i to, og putta litt konditorfarge i den ene, i håp om å få mintgrønn farge. Ble ikke så verst igrunn...




Vi får se om detta blir bra. Vet ikke helt hva jeg skal bruke dem til enda, men håper jeg kommer på noe, for hvis ikke har jeg 50 eggehvitestjerner- og snøkrystaller å spise før 20. dag jul... For å komme unna den tanken kan jeg heller hoppe over til den finfine konglekransen jeg kjøpte for lenge siden, og som enda ikke har kommet opp på ytterdøra. Tevangamannen er nemlig litt skeptisk til å slå spiker i døra... Jeg skal nok få overtalt ham, for den kommer mer til sin rett der ute enn liggende slik på spisebordet. Legg forresten merke til duken den ligger på. Den kjøpte mamma til meg i Danmark i sommer. Den er gammel, håndbrodert og helt nydelig. Snille mamma :-)


Jeg må med skrekk i tastaturet medele at adventssøndagene har rast forbi uten å ha gjort seg veldig gjeldende her i huset. Men nå har jeg pella ut adventskransen fra kottet, en meget brannfarlig en sådan. Og jeg har bare 4 lys som passer foreløpig, så jeg tør ikke tenne dem før jeg finner flere... Kan ikke gå tom før 4. søndag! Greinene fant jeg i hagen, masse panduro-perler er viklet inn på en ståltråd og dermed surret rundt, pluss diverse bånd, kongler og kuler. Og hoppsann, må ikke glemme ugla. Lysholderne er gamle juletrelys-klyper, og vil absolutt ikke stå beint, hvor mye jeg enn vrir på dem. Lysene ser derfor litt vindskjeve ut på bildene...



Den trenger egentlig en liten støvtørk, og greinene har krympet litt etter at de tørket skikkelig. Den trenger derfor også en liten oppstramming. men utover det funker den bra! Er litt stolt over at jeg har lagd den helt selv.Vanskelig var det heller ikke :-)

Nå står kveldsmat på programmet, uff, klokka blir nok halv to før jeg kommer meg i seng denne gangen også...

5 kommentarer:

gult hus i svingen sa...

skjønner det går i ett hos dere for tida:) Husker da våre to yngste hadde vannkopper:) De fikk det selvfølgelig ikke samtidig, men den som var først ferdig, fikk til og med brannkopper i vannkoppene;( Mener å huske vi var hjemme fra jobb i 3 uker til sammen:) For ei tid, tenker jeg nå:) Men da vi sto midt oppi det, tenkte vi ikke sånn:)

Konglekrans og duk fra din mor er bare helt nydelig, jeg har faktisk en duk med de samme broderiene, men den har ikke den kanten rundt:)
Liker adventsstaken din godt, du er jammen en god adventskranslager:)

Tips: Slå en spiker i dørbladet oppå og fest et fiskesnøre som kransen kan henge i:) Da kan dere tette hullet etterpå:) Og det synes ikke heller:)

Klem fra Trine:)

gult hus i svingen sa...

glemte helt å berømme eggehvitestjernene dine, de er jo superfine:) Du er økonomisk, får mye ut av lite;)
Enda en klem fra Trine:)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Tevanga sa...

Til Hans:

Joda, det kan jeg godt gjøre :-) De er i flittig bruk om dagen. Følg med, så dukker det opp etterhvert :-)

Unknown sa...

Hei, de snøkrystallene var jo bare helt nydelige, heng dem i vinduet, eller pakk de pent inn i silkepapir og legg dem i en boks, verdens beste venninnegave;)) Håper dere holder dere friske frem til nissen kommer nå da. Klem fra Wilhelmine