lørdag 9. juni 2012

Hagedilla

Vi, dvs jeg og Herr T, har gått hen og fått komplett hagedilla. For 6 år siden orket jeg ikke synet av meitemark, jeg fikk angst av hageredskap, og visste ikke forskjell på blomster og ugress. Sannelig, jeg sier dere. Mye har skjedd siden da! Blant annet har vi tusket oss til en hage på nesten 2,5 mål... Huset som står midt i denne hagen krever alle blanke penger vi har til overs i første omgang, så det blir intet bugnende parkanlegg i år. Istedet bruker vi nesten all fritid på å stelle det vi allerede har, og ikke minst på å luke bort det vi har for mye av, nemlig ugress.


Dette er den siden av huset man ser når man kommer fra veien. Ikke så hyggelig, med et salig buskas langs veggen, trillebår og to henslengte søppelkasser.


Vips, så ble det straks bedre. Det var ikke mye å spare på her, men uansett ser det hyggeligere ut når man kommer opp mot huset fra veien.


Dette er motsatt side av huset. Altså, den lengst bort fra veien. Bildet er tatt tidlig i vår, mens plantene enda var søte og små. Da jeg satte i gang lukinga, hadde alt blitt halvmeterhøyt buskas...


I dag ser det sånn ut. Og som en hyggelig overraskelse dukket det opp kantstein både her og der! Faktisk viste det seg å være fine, sjarmerende ujevne kantstein av granitt rundt hele 3 av husets 4 sider. Moro :-) Inni buskaset fant jeg flere liljer, løytnantshjerter og tulipaner, men vi kommer ikke til å plante mer i år. Neste vår skal vi heve de nedsunkne kantsteinene og bedene innenfor, og da kan vi begynne å fylle på med mer planter.


Det klør i fingrene etter å shoppe blomster, men foreløpig blir det med bare noen få til verandaen. Ingen sommer uten hortensia, i år ble det en rosa. Og suksessen fra i fjor med jordbær i ampel måtte selvsagt gjentas.


Oxalis på bordet og mini-rhododendron i jerngryta. Sistnevnte er dessverre ferdigblomstret, men den var altså noe av det nydeligste jeg har sett med mørkelilla bittesmå blomster.


Denne her er årets favoritt, og lyder navnet silkehale. Jeg vet ikke helt hvor det med silke kommer fra, for den stikker faktisk litt. Uansett er den herlig annerledes, og fargen er nydelig. Sammen med den står en "rød" basilikum. Den passer veldig fint til silkehalen, og lukter og smaker helt fortreffelig.

Hoho, dette ble litt av et hage-innlegg. Men når det inni huset (altså oppussinga) er i stillstand, så får vi gå løs med armer og ben på det utenfor. Fortsatt fin helg til deg og dine :-)

1 kommentar:

siri ore elle sa...

Hei på deg!!
Utrolig fint hus du har!! Så fin veranda!!! Nydelig med det hvite cafesettet og alle blomstene:-))))

Klem