fredag 23. mars 2012

Røtter

Da jeg var en del år yngre enn jeg er nå, opplevde jeg å miste både pappa'n min, mormor og morfar på under ett års tid. I tiden etter dette utviklet jeg en stor nysgjerrighet og interesse for mine egne røtter. Jeg elsker å kikke på gamle bilder, høre på historier og å ta vare på arvede skatter. Derfor er det litt trist at jeg bor så langt unna hjemstedet mitt, for her er det ingen som kjenner familien min. Når jeg først er på hjemlige trakter prøver jeg alltid å lete opp flere gamle bilder, minner, steder jeg forbinder med barndommen, etc. I jula hadde vi et hyggelig familieselskap, og der hadde jeg en koselig prat med min blide og snille tante G, som ikke bare hadde oppdaget bloggen min, men også vår felles interesse for brukt og retro. Tenk, hun hadde tatt med en pakke til meg, og inni den lå den herligste retro-ugle! Men vi pratet også om røtter, og familiehistorie, og spesielt om damen som har gitt bloggen min navn, nemlig Tevanga. Tevanga, eller faktisk Elvine Tevanga, er min oldemor. Og jeg visste i utgangspunktet ikke mer om henne enn at hun opprinnelig kom fra Senja. Allikevel har jeg vært veldig opptatt av henne, og nå fikk jeg endelig vite litt mer av tante G. Blant annet kunne hun fortelle at Tevanga var verdens snilleste dame! Noen måneder senere kom mamma på besøk, og da hadde hun med en spennende konvolutt fra tante G med bilder av både Tevanga og familien hennes. Så moro!

Ugla, Tevanga og mitt yndlingsbilde av pappa og meg.



Elvine Tevanga, 18 år i 1908.

De var sannelig staselig i ung alder før i tiden. Tusen takk for bildene og ugla tante G, de betraktes som skatter :-)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hei på deg, så koselige bilder;) Hvor er det loppis a???...jeg får jo helt abstinenser når du nevner at det er loppis i morgen i nabobyen...årets første...så flott...klem W

Skjerstad sa...

Så koselig at din tante hadde funnet frem dette til deg :)
Liker bildet av deg og din far !

God helg !
Klem fra Janne

the Folding chair sa...

Hei igjen!

Dette bildet har vi også, og skjønner jo da at vi har felles oldemor :) Men hvem er du? Antagligvis er vi 3-menninger?

Jeg kan fortelle deg at Tevanga hatet det navnet, og ville ikke at noen av etterfølgerne hennes skulle oppkalles etter henne.

Hadde vært artig å høre fra deg :)

mvh
Mari Ann i Stavanger

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Det var en faktafeil i den første kommentaren. Derfor slettet jeg den og endret litt på den.
Elvine Tevanga var min oldemor også. Jeg husker henne faktisk. Jeg var 7 år da hun døde. Både jeg og min datter har tatt Tevanga navnet som 2.navn. Jeg har også vært veldig interessert i Tevangas slekt. Jeg vet at hun var "kvæn"og at navnet er laget og veldig sjeldent. Jeg har et bilde av henne og meg da jeg var ca 3 år. Det er artig å ha. Min bestefar var hennes sønn og jeg var mye hos bestefar i Orkdal som liten. Artig at det er flere Tevangaer der ute☺

SvarSlett