torsdag 28. oktober 2010

I Tevangas stue

Jeg er veldig god på å rydde. Skremmende god... Jeg kan rydde et krigsherjet rom på 7 minutter, er ekspert på å trylle bort hauger med stæsj, og å bygge maksimalt med skitne kopper og kar inni oppvaskmaskina. Og godt er det, for jeg er enda bedre på å rote!!!! Her kommer et situasjonsbilde fra Tevangas stue tatt sånn ca mandag:


Jeg er litt nysgjerrig på den nye "getting things done" (eller GTD) - metoden som er i vinden i disse tider. Tror den hadde funka fint for meg. Men ettersom jeg ikke gidder å betale 7000 kr for et kurs i metoden, ei heller kjøpe boka (gjerrig jeg?...) så suger jeg til meg små tips i artiklene om metoden som stadig dukker opp i diverse blader og aviser. "Ting som kun tar 2 minutter gjør man unna umiddelbart". Tevangamannen elsker dette konseptet. Han roper støtt og stadig: Tar bare to minutter, og så svosjer han avgårde for å "get thing done". Etter bildet over ble tatt, bestemte jeg meg for å teste et annet tips. "Fjern alt uten funksjon rundt deg." Og for å presisere.. pyntegjenstander har funksjon. Testet dette i stua, hauger med ting som bare fløt rundt ble eliminert, stor kasse levert på brukten, og vi har greid å holde det ryddig HELT SIDEN MANDAG, og we are still going strong!! Er det mulig?? Men dette gjelder bare i stua da. Kjøkkenet er like bomba som før hver dag klokka fem, og i yttergangen begynner jeg snart å tro at gulvteppet består av votter, jakker, sko og sekker. Uansett, hver kveld i stua rydder jeg stort sett bare sammen ungenes leker, tenner masse lys, og så senker roen seg. Ahhhhh! Lurer på hvor lenge dette vil vare?


Tataaa! Dette er forresten et av mine favorittord for tiden. Eldstegutten min har snappet det opp, og er ganske morsom når han roper det ut etter alle ferdiglagte puslespill, oppspiste måltid og så videre. Ordet hadde også vært fint til bruk etter pottebesøk, hadde det ikke vært for at han bare ikke vil vedkjenne seg potta i det hele tatt...


Her håper vi å trøkke igang en aldri så stor oppussing til våren. Vil gjerne ha panel på veggene, nytt gulv (eller gammelt fint som kanskje ligger i hi under det stygge laminatet) og kakkelovn. Men dette er ingen gedigen stue med raus takhøyde, så kakkelovndrømmen forblir nok nettopp bare en drøm dessverre...


Det ser jo unektelig ut som om bestemora mi har tatt seg en tur fra det hinsidige og innredet stua vår, tror jeg må gjøre noe med dette etterhvert. Litt moderne kunst på nyoppussede panelvegger hadde gjort seg.


Nede i venstre hjørne blogger jeg!! Vi har trådløst nett, men det har bokstavelig talt ikke kommet ut av skapet enda. Skikkelig prippent nett er det, er på ingen måte løst på tråden. Tevangamannen er satt på saken, men han er nok ikke like opptatt av GTD som jeg dessverre... Må snart mase litt på han igjen. Spisestua vil jeg forresten bytte ut, særlig bordet og stolene. Vil ha et gammelt bord med mine gamle arvede stoler rundt, og så kan jeg forsåvidt male skap og skjenk. De er fine i formen, men jeg er ferdig med eik. Feeeeerdig!!!!!!


Inn døren i hjørnet sover mine søte små. Vi har flyttet minstemann ut av soverommet vårt, med stor suksess. Gjett om de trives med å sove sammen! Størstemann skravler til minstemann, som svarer med "dæh" og "mamamam". Artig underholdning på babycallingen å våkne til hver morgen :-)

Nå skal jeg tusle i seng, og brodere!!!! Jeg er i gang med et geriljabroderi! Jippi, det var lenge siden sist. Tudeluuuu :-)

8 kommentarer:

Pafrika Og Belkini sa...

Meget mulig jeg skal invitere deg på besøk neste helg, så du kan få svingt deg med den nye metoden din, mens du fremdeles har ånden over deg! Kom rydding, her vil du motstand finne! Nå det er sagt, skal det også sies at stuer kanskje er det jeg er best på å ha ryddig. Jeg klarer å lage stue-systemer, det har funket i alle de 6 stuene mine hittil. Altså en stue pr leilighet, før vi flyttet videre til neste leilighet. Ikke 6 stuer samtidig! Det hadde vært noe. Jeg burde egentlig hatt et hus kun bestående av stuer. Eller kanskje jeg bare skal omdefinere de andre rommene? Hm. Mye å tenke på her nå... Uansett, du har jammen vært ryddeflink, masse kred! Og synes bestemoren din innreder svært så trivelig, jeg!

Skjerstad sa...

Jesus !! Jeg digger stua di ;) Masse snadder , koselig . Jeg føler meg så hjemme på det første bildet ;)ha ha ! Rå gler mæ te geriljabroderie dett ;)

Mlæmma å kosa ;)

Rosa sa...

Heisann!

Bare en kjapp tur innom for å si at jeg digger stua di! Hehe... og ikke minst ærligheten;-) Men enig i at den nok blir enda tøffere med litt moderne kunst:-)

Nå går jeg bare rundt og tripper og venter på venninner som kommer på besøk for å spise taco og se på "Gullrekka"- gleder meg!

Håper du får en strålende helg, selv i alt regnet som er meldt i vår landsdel:-)

Stor klem, Rosa

Unknown sa...

Den metoden bør du ta patent på, stuen din er jo så fin, bare elsker å se det første bildet, det er hjemmehygge det!!! Bra med realityblogging. God helg. Klem fra W

emblas-kanel sa...

GTD - det må jeg visst lese mer om. Kjempeinteressant innlegg, og det var veldig koselig å få se den trivelige stua di (deres)og mange fine ting dere har.
Ha en fin helg.
Klem, eva

svimelaura sa...

For en alldeles herlig stue!!! Hvis det er bestemora di som har inreda, så cred. til henne:) (Merket du det hippe ordet jeg brukte? cred., liksom...! Det er fordi jeg er så hipp og kul) Har dessverre ikke fått med meg GTD-metoden... Synd for meg!

gult hus i svingen sa...

så fin stua deres er:) Når det gjelder rydding, er jeg god på det, faktisk:) Må få med at her i huset har vi to tenåringer. De har det meste av rotet sitt på rommene sine. Der inne prøver jeg å være minst mulig, hadde helserådet kommet, er jeg redd de ville ha stengt kåken umiddelbart:)
Men i fellesarealene, der er det ryddig altså. Vi har lite skapplass, men vi har loft, garasje, kjeller, hytte med bod. Så rotet jeg ikke kan stappe inn i skapene på stua og kjøkkenet, puttes i svartsekker og lempes videre:) Smart og praktisk:)
Søndagsklem fra Trine:)

Eple sa...

Jeg vil også lære!! Din metode med å ta til seg et (gratis) tips om gangen tror jeg kan funke bra på meg. Baby-steps er alltid veien å gå, mener jeg!! Et problem kan det jo være at jeg ikke kan se for meg en oppgave hjemme hos meg som kan presses inn i et 2 minutters tidsskjema.. betyr det at jeg ikke trenger å ta tak med engang?

Synes stuen din er kjempefin! Ble sittende lenge å "studere" bildene- det er jo så mye fint å se på :-). Jeg er vill etter slike tre-delte lamper og din var jo helt FANTASTISK!!

Ha en fin søndag!