søndag 16. januar 2011

Et lite kaffelag

Jeg som mange andre har vokst opp med kaffetradisjonen konstant rundt meg. Mamma og bestemor var hardbarka kaffekjerringer, og søsteren min ble likedan. Jeg syntes ikke kaffe var noe å rope hurra for, og bestemte meg tidlig for å heller bli tekjerring. Som sagt så gjort. Men så er det dette med prinsipper og det å bli eldre da. Ti år senere er ikke nødvendigvis det man tviholdt på som 18-åring like viktig... For jeg måtte tilslutt ærlig innrømme at kaffe lukter skikkelig godt. Og egentlig følte jeg meg litt utenfor denne kaffe-mafiaen. Så jeg startet forsiktig med cappuccino, og ble egentlig stuck der. Jaja. Tilvenning til svart kaffe pågår fremdeles.



Ole Gabriel elsker å ha kaffelag. Det betyr jo å få spise pepperkaker og drikke saft, og titt og ofte kommer han med forespørsel om vi kanskje kunne tenke oss å ha et aldri så lite kaffelag. I dag er det søndag, en sånn søndag med trist vær, ingen planer og intet annet valg enn å kose seg inne. Jeg liker! For min del startet dagen helt ypperlig, jeg fikk sove leeenge. Sto opp halv elleve, og åt lang frokost med aviser. Så ryddet vi bordet og annonserte kaffelag. Ole Gabriel gikk i taket av begeistring, og begynte å finne frem plasttallerkner og plastkopper. Da forklarte vi at det er søndag, og da skal vi dekke med fine kopper! Gutten ble rent andektig, og fulgte med med store øyne da bordet ble dekket. Han var helt med på notene, og var opptatt av at alt skulle være i orden, pappa skulle ha kaffe, mamma skulle ha te, og selv bestilte han saft.

Siste rest av julekakene


Og de smaker fremdeles godt!


Så nå har vi kost oss lenge og vel. I går kjøpte jeg blomster, det er virkelig lenge siden sist. Vi har fremdeles hvite julestjerner etter jula, og de fungerer jo forsåvidt bra, men forandring fryder. Krysantemum og voksblomster ble det denne gangen, søtt og rosa. Tevangamannen bemerket litt tørt at dette ble det rosa kaffebordet. Den rosa sangen. Men jeg tror han koste seg allikevel :-)


To hvileløse puter har endelig funnet sin permanente plass. Begge putene har jeg arvet etter bestemor, og nå gjør de en god jobb som hardt stolsete-oppmykere ved kjøkkenbordet. Hver pute passet perfekt til stolen de ble lagt på, og jeg er strålende fornøyd!




















Nå skal dessverre Tevangamannen snart på jobb, skulle ønske det var sånn at folk ikke ble syke eller skadet seg mellom fredag kl tre og mandag kl åtte, men det er nok litt mye forlangt. Ønsker alle som titter innom en fortsatt fin søndag, og en knakende kjekk ny uke!

13 kommentarer:

Eple sa...

Åh, så koselig!! Elsker søndager som oppfører seg som skikkelige søndager :-)

Det er veldig fine bilder du viser frem: fantastiske farger på alt fra bord og stoler til servise og blomster. Nydelig! Ser at gutten storkoser seg, ja :-)

Selv er jeg fortsatt te-drikker, klarer ikke å begynne med kaffe selv den faktisk dufter herlig! Ha en fin søndag videre :-)

Kristin Kreativius sa...

Koselig, koselig! Er helt fortapt i alle de fine møblene og tingene dine jeg:)
Ønsker deg og dine ei god ny uke! Og en fin søndagskveld!

kristin

ReVinyl sa...

Et kjøkken som oser sjarm!! Jeg er også vokst opp med 12 kaffen og ettermiddagskaffen og førmiddagskaffen ;) Men har ikke vært så god til å videreføre...Det ser jo veldig hyggelig ut hos dere da må jeg si, så kanskje jeg skal tenke meg om igjen to ganger om vi ikke skal starte med kaffe/teslabras. Søndagen er jo en fin start! Ha ei fin uke :) Siw

Unknown sa...

Hurra for kaffelag, så nydelig innlegg, serviset er jo så fint. Trist vær her i Østfold i dag da, men nyt søndagen videre inne i den koselige stuen din, klem Wilhelmine

Datt sa...

Wow, her var virkelig oppdekking, møblement, bebilding og stasjing etter min smak, jeg ble nesten litt forfjamsa og forelska her jeg nå! Digger det bildet meg gullramme og hvordan det passer med resten! I'm a fan of yours! <3

annicken_j sa...

Så koselig søndag du har hatt da :D
Jeg liker blomstene, elsker den vasen og telysestaken og den heklede brikken :D:D:D

Louise sa...

For en perfekt måte å stelle istand til kaffelag. Jeg tror gutten min også hadde blitt temmelig gira hvis vi hadde stelt istand noe slikt på en helt vanlig søndag. Så god ide, det tror jeg jammen vi må prøve hjemme hos oss også:-)

Takk for hyggelig kommentar og at du ville følge meg. Jeg har jammen meg lyst til å følge bloggen din også, for her var det mye spennende. Gleder meg til fremtidige innlegg!

Ha en fin uke:-)

Tommy Cash Sørensen sa...

Så søt gutten din er! :D

Du, vettu, på det loppemarkedet der jeg fant telefonen hadde de også deksel (!) til gamle telefoner. Om de ble laget på samme tid, eller om de er av nyere dato, vet jeg ikke, men jeg nølte ikke et sekund med å kjøpe det orange dekselet også! Kom uåpnet, innpakket i plast og greier!

Tommy Cash Sørensen sa...

Oi, var visst pålogget på min samboers profil. Jeg er altså Sheneligans. :)

gult hus i svingen sa...

så nydelig og koselig dekket kaffebord:)
Nydelig eputer på nydelige stoler:)
Er glad mannen i huset har fri hver eneste helg:)
Flott uke ønskes deg:)

klemmer fra Trine:)

Kaspara sa...

Hei og god formiddag Tevanga
Du er fabelaktig til å skrive levende, og nå har jeg vært i kaffeslaberas de siste minuttene.
Så koselig bord og miljø! Og vet du vi har likt servise. Det er så koselig dette rødhvite gamle serviset jeg har samlet over tid og har i både kaffe og middagsservise.
Og så måtte jeg le av din kommentar om "Åndenes makt". Her kjente jeg meg igjen. Jeg ser på det meste av den slags programmer. Jeg synes det er såååå fascinerende og spennende og er såååå skjelven...Ja, det er definitivt hakket for tøft for meg.
Ha en glad dag!
Klem fra Kaspara

Ellen sa...

For et stemningsfullt kaffeslabberas du gjengir!Herlige bilder:)

Unknown sa...

Tihi, eg og øve meg på kaffidrikking :o)
Begynte med sånne Latte pulverpakker og nå e eg kommt te vanlig kaffi med sukker og melk ;o)

Fantastisk hærlige stemning i detta innlegget ditt snuppa!
Eg elske ALT :o)

Håpe du har ei fine helg med dine.