mandag 3. januar 2011

Hjelp, det er 2011, hvor ble jula av?

Lettere sjokkert konstaterer jeg 3. januar, og undrer: NÅR SKJEDDE DET?? Ikke merket jeg at tiden raste forbi, jeg hadde mer enn nok med brannslokningsapparat-ulykker, hysterisk julevask på etterskudd, krampekos på slutten av hver dag etter la-a-ange romjulsbesøk, nattevåk hver natt med kløende vannkoppe-knert, og så videre. Tenker jeg hardt etter kan jeg svakt erindre en ganske rolig dag 5. juledag, men da var vi i koma hele gjengen, iført pysj dagen lang, og var trøtte som bjørner midtvinters. Nyttårsaften hadde vi hyggelig besøk av naboene, som er sånne herlig avslappa mennesker man kan puste ut sammen med. Da ungene endelig sovna, utmattet og overtrøtte, da senket roen seg endelig. Jeg tror det var i dette øyeblikk jula mi startet. Hver dag siden har jeg tatt igjen litt og litt av tapt julefred og kos, og nå begynner jeg å bli ganske fornøyd! Jeg registrerer at folk flest allerede har kastet juletreet på huet og ræva ut, mens vårt skal få stå i fred til kvelden den 7. januar. Da kommer mamma på besøk, og jeg har lyst til å vise henne hvordan huset vårt ser ut i full juleskrud. Dagen etter kommer Kråkerøy skolekorps og henter juletreet hjem til de evige hogstfelt, for den nette sum av 60 kroner. Nå når alle andre bloggere har startet på ny frisk og med blanke ark, har jeg tenkt å vise hvordan jul i Tevangas hus ser ut. Here goes! Bilderas følger...

Reven rasker opp på bordet...


Meget fornøyd med årets juletre.


Mine elskede julekuler, flest gamle, noen nye.


Digger lysestaken i forgrunnet, arvet etter bestemor.


Under lokket på mine besteforeldres gamle juletrelys-eske skjulte dette seg





Særs hjemmelagd og amatørmessig stilleben. Elgen har felt gevir.











































Nisseflokk, lagd av undertegnede en gang i tida


Adventskrans reddet i siste lten før ISS-mann rakk å sette den under dusjen...


Glansbilde-julekort. Fiiiint!


Småguttas eget juletre


Knalltøffe staker fra Reinhekla

Puh! Mye på en gang, men så er det gjort. Nå kan jeg begynne å tenke på 2011. I dag startet minstemann i barnehagen, og i morgen er min egen store dag. Jeg begynner nemlig å jobbe igjen, og sitter her med både sommefugler og knip i magen. Jeg er radiograf, og på en måte liker jeg å kalle meg håndtverker, det føles nemlig slik når vi tar bilder av skjelett og indre organer. Det er kroppsarbeid, tenkearbeid, problemløsningsarbeid og kreativt arbeid. Bland dette med massevis av teknologi, mennesker og omsorg, og du får et spennende yrke. Som med alle håndtverkere sitter mye av arbeidskunnskapen i hendene, og forsvinner raskt hvis det ikke praktiseres jevnlig. Jeg har vært i mammaperm i et år, og lurer på hvor mye jeg har glemt, og hvor mye hendene og hodet husker. I morra finner jeg det ut. Skummelt! Spennende! Nå slapper jeg av med et glass vin, og tar "siste kvelt i frihet" med knusende ro :-)

11 kommentarer:

Frk.Eplegrøt sa...

Så mye flott julepynt du har - mye ekte gammel julepynt med utrolig mye sjarm :)
Lykke til med jobbstart og barnehagebarn nr.2- Tenker dere begge kommer fort inn i det jeg :)
Hilsen frk.eplegrøt

Unknown sa...

Kjenne te den følelsen ja :o)
Her blei det liksom ikkje heilt jul...

Skikkelig lykke te med å begynna på jobb igjen. Det ligge nok i håvet og fingrane ennå tenke eg :o)

Godt nyttår snuppa!

Unknown sa...

Hei kjære deg, så koselige julebilder! Godt å ha deg tilbake i bloggmodus igjen;) Ha en fin uke, klem fra Wilhelmine...godt nytt år til deg og dine!

Skjerstad sa...

Så mye fin pynt du har :) Ja er det ikke rart at man skal være mere sliten etter jula enn før .Det blir sikkert litt rart å begynne på jobb igjen, men godt også tenker jeg :)Lykke til på jobb i morgen, går sikkert som smurt !

Godt nytt år !
Klem fra Janne

gult hus i svingen sa...

Skjønner jo godt at jula her har vært i overkant mye for dere, med pulverisering av hus :) Så bra at ISS nå har fått rydda opp:)
Ei ny tid begynner nå, nytt år, jobb og barnehage for minsten:) Jobben er vel som å lære å sykle, eller? Dette blir herlig, Tevanga:) Lykke t og Godt nytt år:)

Klem fra Trine:)

Datt sa...

God dammit, så mye fin julepynt!! Kuleste revenraskeroverisen! :D

Med et lekent sinn / With a playful mind sa...

Ahhh så godt å se mere julebilder! SYntes julen har gått så altfor fort selv, nesten ikke til å tro. Altfor fin pynt til å pakke ned allerede.
Jeg stemmer for laaaang jul! Nå er jo julegodisen også til halvpris, baaare koser meg jeg!
Lykke til videre, må du ha gode dager fremover!

mvh Med et lekent sinn

Kaspara sa...

Ønsker deg et spennende og herlig nytt år og stort lykke til med oppstart på jobben igjen. Jeg er sikker på det går strålende og hadde ikke hatt betenkeligheter med å la deg røntge meg, hi,hi.
Vi har heller ikke kastet ut juletreet enda, liker ikke at ting tar slutt så brått.
Synes det så veldig koselig ut hos dere og mitt favorittbilde er den fantastiske snoren med herlige gamle julekuler. Nydelig!
Kanskje vi skal starte en ad-hoc organisajon; La juletreet leve!
Vi juler litt til vi og stresser ikke.
Ha en god natt!
Klem fra Kaspara

Rosa sa...

Hei snuppa!

Joda, det rusler og går... litt sliten om dagen, men satser på det går over snart. Mulig jeg er i ferd med å gå i dvale... :-)
Satt faktisk og tenke på deg i går, og håpet du ikke hadde gitt deg, for DET går ikke;-)
Skjønner godt at det var tøft å begynne på jobb igjen, men da er det iallefall godt du har en jobb du trives så godt i! Sikkert spennende yrke, kan jeg tenke meg:-)
Jeg er jo FORLENGST ferdig med jula, derfor ingen kommentar på pynt osv;-)
Nå vil jeg ha VÅÅÅR!!!

Håper du har en fin dag på jobb:-)

Klem, Rosa

Pafrika Og Belkini sa...

Jul i Tevangahuset ser riktig så trevligt ut! Og den fantastiske trekløveremaljelysestaken var überkul.
Bra du fikk jul til slutt, ser lett at pulveraffæren gjerne stakk av med litt av piffen. Jeg er ofte veldig ferdig med julen når den er over, så her er det herlig julefritt, bortsett fra noe ræl som henger igjen på Belkiniens rom.

Håper jobben ble bra! Litt rart å komme ut i virkeligheten igjen etter mammaperm, mener jeg å huske. Men nå er det helg, og du skal kose deg!

Eple sa...

Veldig fine bilder av julen! Jeg holder selv på å kaste ut julen, men fikk nesten litt lyst til å frede julen litt til. Men bare nesten..for nå er det barnåler i teen og glitter i sausen! Er nok ferdig for denne gang, ja :-)

Lykke til med å være tilbake i jobb! :-)